De kracht van elektrificeren

Hoe zorg je voor de verduurzaming van boorstellingen zonder dat ze aan kracht verliezen? Met dit vraagstuk zijn we vorig jaar van start gegaan. De eerste avegaarboorstelling is in 2023 omgebouwd naar elektrisch. De komende tijd gaan we meer boorstellingen ombouwen. 

Middle section

Hoe het begon

In onze werkplaats hebben we vorig jaar in een paar maanden tijd zelf een boorstelling omgebouwd die volledig elektrisch is. Onze collega Pedro Veulings ging de uitdaging aan. Hij bouwde eigenhandig een diesel gedreven boorstelling om naar een elektrisch aangedreven exemplaar. Het had wat voeten in aarde, maar het is gelukt. En hoe! Het aansluitvermogen is een 11kW 16A, 2e generatie, voor een mooi koppelverloop en efficiënter stroomverbruik. 

Niet alleen elektrisch, ook demontabel

Pedro over de ombouw van de boorstelling: “De ombouw van diesel naar elektrisch is niet het enige dat we hebben gedaan. De boorstelling moest ook demontabel zijn en niet te zwaar. Door het demontabel maken verlaag je het totaalgewicht van 2,2 ton naar drie componenten waarvan het hoogste gewicht 900 kg is in verband met het maximumgewicht in inpandige liften. Op deze manier kun je de boorstelling in delen inpandig verplaatsen.” 

“Ook in verband met beperkte hoogtes in binnenruimtes moest de boorstelling in meerdere delen worden gebouwd. En uiteraard redelijk makkelijk en snel uit elkaar en in elkaar te zetten zijn. De boorstelling bestaat nu uit drie delen zodat je met die delen door deuren en (kleinere) tussenruimtes kunt. Eenmaal in de ruimte bouw je de boorstelling op en kun je aan de slag.” 

Bekijk hier de video van de elektrische avegaarboorstelling bij een inpandige boring:

Inpandige boring in Mortsel, België (juni 2023)

Een echte krachtpatser

“Tot slot moest de boorstelling krachtig genoeg zijn om de boringen te kunnen doen. Met slechts 2,48 meter hoog is de boorstelling een echte krachtpatser. Voor bijvoorbeeld een sanering is een groot boorvermogen vereist met betrekking tot de diameter, diepte en stedelijke ondergrond. We hebben dat vooraf uitvoerig getest. Al snel bleek dat het zowel voor onze boormeesters als voor de booractiviteit uitvoerbaar was. Gelukkig maar, want zo’n aangepaste buis heeft toch wel een iets ander gewicht dan onze standaard buizen.” 

Doorpakken

De elektrische avegaarboorstelling (e-PBV) hebben we in 2024 al meerdere keren ingezet. Het werken met een elektrische boorstelling bevalt goed. Zo goed dat we nu bezig zijn met het ombouwen van onze pulsboorstelling. Ook deze gaat van diesel naar elektrisch. Daarop volgt het elektrificeren van een sonische boorstelling. Op deze manier kunnen we voor de meest voorkomende boortechnieken onze klanten op een duurzame manier bedienen. De ombouw doen we in onze eigen werkplaats. We hopen vanaf eind 2024 de elektrische pulsboorstelling en sonische boorstelling in te kunnen zetten. Vanuit daar pakken we door met het elektrificeren van ons materieel.  

Ralph Spiljard: “Met het enthousiasme, vakmanschap en kennis van de collega’s zijn we wat mij betreft dé mechanisch boorpartner voor onze relaties. Daar leggen we de focus op. Daarbij werken we tegelijkertijd aan de verduurzaming van onze machines. We vinden het belangrijk om ons steentje bij te dragen aan een schone toekomst. Door het elektrificeren van het materieel zorgen we voor meerwaarde tijdens de uitvoering.” 

Jouw (complexe) werkzaamheden vragen om vakmanschap

Onze aanpak is gebaseerd op een goede voorbereiding en vakmanschap. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op. We denken met je mee en leveren maatwerk om jouw werkzaamheden goed uit te voeren en tijdig op te kunnen leveren.