BoutenGeotron verzorgt de bronbemaling voor werkzaamheden aan spoorwegonderdoorgangen in Tricht.

Content Paragraphs

Opdrachtgever: Mobilis/Dura Vermeer

Aannemerscombinatie: De Lingense Alliantie

Onze dochteronderneming BoutenGeotron werkt mee aan het project SpoorOmgeving Geldermalsen. Om precies te zijn aan de onderdoorgangen van het spoor tussen Geldermalsen en Utrecht. Door bronbemaling wordt de grondwaterstand tijdelijk verlaagd. Hierdoor kan er droog gewerkt worden. De onderdoorgang aan de noordzijde van Tricht is eind 2020 afgerond. In 2021 wordt er gewerkt aan de onderdoorgang aan de Nieuwsteeg in Tricht.

Bronbemaling

Door bronbemaling verlagen we de grondwaterstand, zodat de tunnels kunnen worden gebouwd. Het water dat we oppompen, komt 100 meter verder direct in het grondwater door DSI-retourbemaling. Zo heeft de omgeving - landbouw en woningen - geen last van een daling van het grondwaterpeil. Om de grondwaterstand continu te kunnen monitoren, hebben we peilbuizen geplaatst.

Minder oponthoud door onderdoorgang

Straks kan het verkeer door de tunnels, ter plaatse van de toekomstige Randweg. Dat is veiliger en het verkeer kan continu doorrijden. Het verkeer maakte eerder gebruik van spoorwegovergangen, maar dat veroorzaakte veel oponthoud. De spoorlijn Geldermalsen-Utrecht kent veel treinverkeer, waardoor de spoorbomen vaak dicht waren.

Meer weten?
Paragraphs

Martin Bouten

Bedrijfsleider

© Headerfoto: Ab Donker Fotografie